Lycka
Germund Hesslow
Från Magasinet Neo, nr
2, 207
Att vara lycklig
är gott, men är det verkligen livets mening? Många människor tycks anse det. I sin
mycket uppmärksammade bok Happiness: Lessons from a New Science, Penguin
Press NY, 2005) hävdar t.ex. författaren Richard Layard att lycka är det enda som är
självklart gott och därför bör vara det yttersta målet såväl för våra
individuella strävanden som för samhället och politiken.
Bakom denna uppfattning finns en teori om
drivkrafterna bakom mänskligt handlande som beskrevs så här av utilitarismens
grundare Jeremy Bentham:
“Naturen
har satt människan under två separata herrar: smärta och njutning. Det är upp
till dem allena att visa vad vin bör göra, såväl som
att avgöra vad vi skall göra.”
Tanken är att handlingar alltid ytterst syftar till att
uppnå vissa psykiska tillstånd eller upplevelser av sådana tillstånd. Några av
dessa har att göra med tillfredsställelse av grundläggande fysiologiska behov. Vi
äter för att uppleva mättnad, klär oss för att bli varma och sover för att
kunna känna oss utvilade. Handlingar som inte leder till sådan basal
behovstillfredsställelse antas istället syfta till att göra oss lyckliga. Vi
lyssnar på musik, tittar på film eller läser romaner för att vi känner lycka
när vi gör det eller därför att vi tror att vi lär oss något eller stimuleras
till något som ökar våra möjligheter att bli lyckliga på längre sikt.
När vi väljer att skaffa oss en utbildning eller ett yrke,
väljer ett sätt att bo, när vi väljer fritidsaktiviteter och vänner, dikteras valet
av en bedömning av vilka alternativ som med störst sannolikhet ökar vår lycka
mest. Att vi ofta gör saker för andra, för att de skall bli lyckliga, är inget
problem för teorin. Det betyder bara att andras välgång kan göra oss själva
lyckliga.
Kärnan i
den här teorin, låt oss kalla den ”lyckoteorin”, är att det yttersta målet för
våra handlingar är en sorts upplevelsetillstånd medan olika specifika
livsprojekt egentligen bara är medel för att uppnå detta. Vi arbetar inte hårt
för våra karriärer eller för att nå social status, utan därför att vi tror att karriär
och status kan göra oss lyckliga. Vi ger inte upp vår nattsömn och stora delar
av våra inkomster för att vi vill ha barn utan därför att vi tror att vi blir
lyckliga av att ha barn.
Alla vet att
lycka är ett svårdefinierat begrepp och att det finns olika former av lycka.
Ibland tänker man på kortvariga upplevelser av glädje eller fysisk njutning, ibland
på ett mer långsiktigt tillstånd av harmoni eller frånvaro av oro och ångest.
Men fastän begreppet lycka är erkänt svårfångat och mångfacetterat, är det sällan
någon ifrågasätter det grundläggande antagandet att målet för mänskliga
handlingar är att uppnå ett visst psykiskt tillstånd.
Tanken att
strävan efter lycka är den centrala drivkraften bakom mänskligt handlande är så
utbredd och har så kommit att genomsyra vår kultur att den lätt uppfattas som självklar.
I den amerikanska
självständighetsförklaringen framhålls "Life, Liberty and the pursuit of Happiness” bland de oförytterliga rättigheterna
och på första maj sjunger många att ”Internationalen åt alla lycka bär”.
Under de
senaste åren har ett stort antal böcker om lycka utkommit. Lyckan har gjorts
till föremål för en temakväll i svensk TV och diskuteras på kultursidor i
radio. Sedan en tid finns det till och med en tidskrift om ”lyckoforskning”, Journal of Happiness
Studies.
Men ”lyckoteorin”, om jag får kalla den så, håller inte. Det
är en missuppfattning att lycka är det yttersta målet för mänsklig strävan. Jag
vill inte påstå att strävan efter upplevelser aldrig kan vara ett väsentligt
motiv för en handling. I själva verket är en av de allra starkaste
drivkrafterna bakom mänskligt beteende viljan att undkomma ångest och
ångestlindring kan beskrivas som en upplevelse. Ångestlindring är intressant,
inte minst som det är den upplevelse som människor oftast försöker uppnå på
artificiell väg, alltså med hjälp av läkemedel. I de flesta fall är dock
lyckoeffekten av en handling inte den primära drivkraften.
När vi
utför enskilda handlingar är det specifika mål som föresvävar oss, aldrig det
mer diffusa lycka. Vi tänker på de pengar vi kan tjäna
på ett visst arbete, den ära och berömmelse som kan uppkomma av en insats, den
glädje våra anhöriga kommer att uppvisa när de får en gåva, de glada skratten
hos våra barn när de får göra något som de tycker är roligt. Vi tänker dock normalt
inte på den lyckokänsla vi själva kommer att uppleva som konsekvens av dessa
ting.
När jag
tänker på att ta mina barn till stranden ser jag i mitt inre hur de glatt
plaskar omkring i vattnet. Tanken är en stark drivkraft, men den lyckoupplevelse
jag själv kommer att erfara föresvävar mig knappast.
När jag funderar över vad skall göra en dag - arbeta på en artikel för Neo eller ta barnen till stranden - försöker jag inte göra
en kalkyl över de lyckokänslor de olika alternativen kommer att leda till. Låt
mig försöka illustrera detta med några exempel.
Om jag
kunde ta ett piller som göra mig allmänt föraktad och oduglig som far, så att
mina barn blev olyckliga, samtidigt som jag själv blev lycklig resten av mitt
liv, skulle jag ta det? Jag tror att alla föräldrar bestämt skulle svara nej. Man
kunde kanske hävda att frågan bygger på ett orealistiskt antagande; svaret är
inte är riktigt trovärdigt därför att man inte riktigt kan tro att man kan vara
lycklig om man är allmänt föraktad eller om ens barn är olyckliga.
Tankeexperimentet är dock inte helt orealistiskt. Vissa narkotiska preparat kan
nog sägas ha ungefär sådana effekter och det är inte alltför svårt att
föreställa sig nya droger som skulle leda till ett konstant lyckorus men
samtidigt beröva brukaren all mänsklig värdighet och förmågan att ta hand om
sig själv och sina närmaste.
Det finns
människor med begåvningshandikapp som trots detta, eller kanske på grund av det,
kan leva mycket lyckliga liv. Människor med Downs syndrom tycks inte i
allmänhet lida av detta; tvärtom verkar många mycket nöjda med sin tillvaro.
Ett tydligare exempel, om än mer okänt, är Angelmans
syndrom som kännetecknas av extremt intellektuellt handikapp – patienterna kan
i bästa fall lära sig enstaka ord – i kombination med likaledes extremt soligt
temperament. Patienterna beskrivs vanligen som pigga, glada och lyckliga. Men
skulle någon av oss verkligen vilja ha Angelmans
syndrom? Skulle vi vilja att våra barn hade det?
När de
första planen flugit in i World Trade Center den 11 september, insåg flera
passagerare på det plan som så småningom landade på en åker i Pennsylvania att
de bara hade minuter kvar att leva. Flera av dem plockade då fram sina
mobiltelefoner för att skicka hälsningar till sina anhöriga. Det är inte rimligt
att tro att detta beteende motiverades av hoppet om en förhöjd lyckokänsla
under några få kvarvarande minuter. Dessa människor var angelägna om att göra
något för sina närmaste. Deras egen lycka ingick knappast i kalkylen.
Många
människor är villiga att göra enorma uppoffringar för att få barn, inklusive
att riskera sina liv. Samtidigt finns det flera studier som tyder på att
människor med barn inte är lyckligare än de som förblivit barnlösa. Betyder
detta att de som skaffat barn har misstagit sig? Kommer kunskapen om barnens
irrelevans för lyckan att leda till att alltfler människor avstår från barn? Naturligtvis inte. Man skaffar inte barn för att dessa skall
göra en lycklig. De flesta föräldrar skulle däremot gärna avstå från egen lycka
för barnens skull. Den oro, som för de flesta är en ofrånkomlig del av
föräldraskapet, är en del av det pris man gärna betalar.
Problemet
är inte bara att vi saknar en användbar definition av lycka, utan är mycket mer
djupgående. Det finns en betydande förvirring när det gäller mänsklig
motivation i allmänhet. Om någon frågar oss varför vi äter exempelvis choklad, kommer
svaret nästan alltid att vara: ”Jag tycker det är gott.” Det svaret kan dock
inte vara riktigt, för i så fall skulle vi inte svälja chokladen. Om det
verkligen var smaken vi var ute efter, skulle vi väl vilja hålla kvar den så
länge som möjligt i munnen. Att svälja chokladen blir rent kontraproduktivt.
Vi äter
inte choklad för att det är gott. Vi kallar det gott för att vi äter det. Det
finns flera saker, exempelvis vissa ostar eller öl, som har en smak som de
flesta av oss instinktivt ogillar starkt, men som, möjligen på grund av sitt
stora näringsinnehåll, av kroppen identifieras som nyttigt och vi snabbt lär
oss tycka om. När vi märker att vi faktiskt spontant och frivilligt äter osten,
säger vi att den smakar gott. De egenskaper hos osten som får oss att vilja äta
den, sannolikt viktiga näringsämnen, är fördolda för oss.
Något
liknande gäller lyckan. Vi känner oss vanligen lyckliga när vi uppnår våra mål
och det är frestande att dra slutsatsen att det var denna känsla som var det
egentliga målet. Som borde framgå av exemplen ovan är det dock inte
lyckoupplevelsen som är målet. I själva verket är det rimligare att tänka sig
att det psykiska tillstånd vi ibland upplever när vi uppnått något vi föresatt
oss är en biprodukt. Eftersom detta innebär att människors (uppgivna) lycka i
hög grad samvarierar med i hur hög grad de uppnår sina mål, kan yttre tecken på
olycka eller lycka tjäna som en fingervisning om hur väl ett samhälle låter
människor uppnå sina mål, men lyckan är ingen livets guldmyntfot mot vilken
alla andra värden kan mätas.
Jag kan
inte svara på hur mänskligt beteende egentligen styrs eller vilken roll lyckan
har. Frågan är enormt svår, både ur filosofisk och ur naturvetenskaplig
synvinkel. Att den ändå i någon mån borde intressera Neos läsare beror på att den har
politiska implikationer. Om man tror på lyckoteorin, blir det viktigt att ta
ställning till vilket samhällssystem som leder till största möjliga lycka åt
största möjliga antal människor. För inte så länge sedan var det en utbredd idé
att en beteendevetenskaplig expertis skulle få möjligheter att detaljstyra
människors liv. I Richard Layards bok, som jag nämnde
ovan, återupplivas idén och lyckan görs till politikens yttersta mål.
I teorin
borde det vara möjligt att ett antal experter skulle kunna ersätta en
anarkistisk äktenskapsmarknad och para ihop människor så att den totala lyckan
optimeras. Tanken är idag orealistisk, eftersom beteendevetenskapen inte kommer
i närheten av att klara något sådant, men tänk den ändå. Mot denna
utilitaristiska tanke kan ställas en rättighetssyn
enligt vilken individen har en vetorätt, i det här fallet rätten att vägra
äktenskap, även om detta skulle leda till mindre aggregerad lycka för samhället.
De flesta
av oss skulle nog betacka oss för ett utilitaristiskt samhälle, men varför? Om
det verkligen är så att vi alla strävar efter lycka, vad finns det då för skäl
mot att lämna mer makt åt en expertis som kan tala om hur detta mål lättas
uppnås?
Ett av Layards argument är att det inte finns något annat av alla
accepterat mål som kan tjäna som mätare på hur framgångsrik en viss politik är.
Men behövs det verkligen ett sådant överodnat mått?
Är inte Layards utgångspunkt ett ovanifrån-perspektiv
som innebär att han skall bedöma hur bra människor har det?
För egen
del skulle jag önska att politiken inte betraktades som en verksamhet med målet
att skapa värden åt andra utan som ett sätt att jämka mellan människors
önskemål när de kommer i konflikt med varandra.
Eftersom vi
inte alls förstår vad människor strävar efter eller varför, är det kanske
rimligare att låta dem själva definiera sina livsmål.